Business Management

Business Management

Business Management

Business Management

پیش از اقدام به راه اندازی نرم افزار CRM در سازمانتان، باید پیش زمینه هایی را آماده نمایید و همچنین نکات بسیار مهمی را مد نظر قرار دهید که می تواند کار شما را در فرایند پیاده سازی تسهیل نماید.  پیگیری بهتر با مشتریان بالقوه که احتمال فروش را افزایش خواهد داد، پاسخگویی بهتر به مشتریان در زمان ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان و افزایش کارایی کارکنان در بخش فروش و خدمات پس از فروش قسمتی از مزیت هایی است که نرم افزار CRM برای شما به ارمغان خواهد آورد.  بسیاری از سازمان هایی که تصمیم گرفته اند نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری را در سازمان خود اجرایی نمایند در نهایت موفق به انجام این امر نشده اند، بنابراین شما می توانید تلاش نمایید که اشتباهات آنها را تکرار نکنید و شانس موفقیت خود را افزایش دهید. 

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری، در طول 30 سال گذشته راهی طولانی را طی کرده است (حداقل در مقایسه با سایر راهکار های نرم افزاری). امروزه با رشد CRM اجتماعی، راهکار های اتوماسیون بازاریابی، Big Data و اپلیکیشن های CRM تلفن همراه، این صنعت همواره رو به تکامل است تا نیاز های جدید کسب و کار های قرن 21 را برآورده سازد. پیش بینی می شود بازار CRM تا سال 2017، سی و شش میلیارد دلار شده و این نرم افزار سریع ترین رشد را نسبت به سایر نرم افزار های کسب و کار داشته باشد. 

از آنجایی که نرم افزار CRM به عنوان یک کل و یکی از منحصر به فردترین انواع نرم افزار های کسب و کار مبنایی برای رشد صنعت نرم افزار است، بسیار مهم است که بدانیم چطور کسب و کارها واقعا از این نرم افزار استفاده می کنند و CRM ها در طول سال های آینده کجا قرار گیرند که موجب پیشرفت گردند. در این پژوهش 500 کاربر نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری ایالات متحده آمریکا از طریق پرسشنامه ای آنلاین مورد بررسی قرار گرفتند تا دریابیم کسب و کار ها چگونه نرم افزار CRM  خود را پیدا می کنند، می خرند و استفاده می کنند. شما چه استفاده کننده این نرم افزار باشید، یا به دنبال خرید آن برای شرکت خود باشید و یا فروشنده فناوری CRM هستید می توانید از نتایج این بررسی استفاده کنید. 

چه کسب و کار هایی از نرم افزار CRM بیشتر استفاده می کنند؟

شما هر نوع مشتری و کسب و کاری که داشته باشید، فرصت آن را دارید که  از نرم افزار CRM بهره مند گردید. با وجود حضور فراگیر این نرم افزار، به نظر می رسد نرم افزار سی آر ام به صورت خاص در تعدادی از صنایع بیشتر رواج دارد. بیشترین صنایعی که از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری استفاده می کنند:

  • «خرده فروشی» با اختلاف زیادی، بیشترین آمار استفاده از نرم افزار CRM را در این پژوهش به خود اختصاص داده است که تقریبا دو برابر صنعت بعدی خود می باشد.جالب است بدانید خرده فروشان از داده های CRM چه استفاده ای می کنند: آن ها برای پیگیری رفتار خریداران (در طول زمان)، پیشنهاد خرید محصولات مرتبط جهت ایجاد فرصت های فروش بیشتر برای خود، ثبت امتیاز وفاداری مشتریان در حساب کاربری آن ها برای اعمال تخفیف و پیشنهادات رایگان به این افراد و بسیاری موارد دیگر از این نرم افزار استفاده می کنند. 
  • 4 صنعت دیگری که در آمریکا بیشترین استفاده را از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری دارند همگی به دنبال خرید های بزرگ تر و  پیچیده تر هستند (چه آن هایی که به مصرف کنندگان سرویس می دهند چه آن هایی که به سایر کسب و کارها خدمات خود را ارائه می دهند). با توجه به آن که معمولا ماه های زیادی طول می کشد و افراد زیادی باید ورود پیدا کنند تا خرید بزرگی صورت گیرد؛ حسابداران، مشاوران، شرکت های نرم افزاری، بیمه گذاران، تولیدکنندگان تجهیزات و افرادی از این دست تمایل دارند تعاملات خود را با تمام مشتریان شان در طول زمان پیگیری کنند. به این معنا که اگر شخصی یک بار محصول یا خدماتی را بخرد، هنوز لازم است یک نرم افزار CRM وجود داشته باشد تا با مدیریت ارتباط با مشتری، هر گونه درخواست کمک، مدیریت قرارداد ها، مدیریت فاکتور ها و خرید های بعدی را پیگیری کند. 


مقایسه B2B، B2C ، B2G و موسسات غیر انتفاعی

 با وجود آن که شرکت های B2B (تجارت بین بنگاهی) و B2G (تجارت میان بنگاه های تجاری و دولت) کسب و کار هایی هستند که خرید های طولانی تر و پیچیده تری دارند و به نظر می رسد بیشتر از شرکت های B2C (تجارت میان بنگاه های تجاری و مشتریان) به نرم افزار CRM نیاز دارند، نتایج این بررسی چیز دیگری را نشان داد. شرکت های B2C (با بیش از 60% شرکت های نمایندگی پاسخگو) که به صورت مستقیم به مصرف کننده می فروشند، بیشترین کاربران سی آر ام را تشکیل داده اند. بیشترین کاربران CRM در شرکت های B2C کار می کنند تا B2B؛ ولی کاربران B2B نیز خیلی از این آمار دور نیستند و 55% پاسخگویان را تشکیل می دهند. (لازم به ذکر است که شرکت کنندگان در این پژوهش می توانستند هر دو B2C و B2B را انتخاب کنند.)

در انتهای این طیف، سازمان های غیرانتفاعی قرار گرفته اند که حدود 4% پاسخگویان را تشکیل می دهند. کمبود کاربرد CRM در  سازمان های غیر انتفاعی می تواند به این دلیل باشد که این سازمان ها شاید به دلیل کمبود منابع مالی و فناوری دانش استفاده به کندی با تکنولوژی های نوین منطبق می شوند؛ و یا شاید به این خاطر باشد که آن ها از خیریه و نرم افزار های مدیریت اعضا برای پیگیری تعاملات خود با خیرین استفاده می کنند. همچنین باید گفت سازمان های غیر انتفاعی مفهومی به نام «مشتری» با معنای سنتی آن ندارند، بنابراین به داشتن نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری توجهی ندارند. 

 

درآمد سالیانه شرکت شما چقدر است؟

تعجبی ندارد که نمودار چنین ارقامی را نشان می دهد؛ چرا که نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری غالبا جزو اولین نرم افزارهایی است که کسب و کارها آن را تهیه می کنند. سازمان هایی با درآمدهای مختلف در این پژوهش شرکت داشتند. 522% از پاسخگویان در سازمان هایی با درآمد کمتر از 10 میلیون دلار در سال، کار می کردند که نشان می دهد تنها «شرکت های بزرگ سرمایه گذاری» برای نرم افزار سی ار ام سرمایه گذاری نمی کنند. همان طور که در نمودار بالا نیز قابل مشاهده است، کسب و کارهای کوچک و متوسط در میان سریع ترین بخشِ در حال رشد کاربران CRMM قرار گرفته اند. 

 

کدام واحدها از نرم افزار CRM استفاده می کنند؟

اجازه ندهید نام «مدیریت ارتباط با مشتری» شما را به اشتباه بیاندازد. واحد خدمات مشتریان سومین گروه در لیست واحد هایی است که بیشترین استفاده را از نرم افزار CRM دارند. بنابراین اگر واحد خدمات مشتریان بیشترین استفاده کننده این نرم افزار نیستند چه کسانی واقعا از نرم افزار سی آر ام استفاده می کنند؟

فروش و بازاریابی؛ نزدیک به 80% از کاربران CRM گفته اند تیم فروش آن ها به این سیستم دسترسی دارند که تعجبی هم ندارد؛ چرا که بسیاری از داده ها و ارقام مورد استفاده در این نرم افزار از داده هایی به دست می آید که تیم فروش وارد می کنند و در نهایت منجر به چشم انداز فروش خواهد شد. به طور مشابه واحد بازاریابی با اختلاف کمی، قبل از واحد خدمات مشتریان به عنوان بیشترین استفاده کنندگان از نرم افزار CRM می باشند؛ این واحد می تواند استفاده زیادی از نرم افزار سی آر ام داشته باشد به عنوان  مثال گزارش نموداری از نتایج برنامه های اجرا شده، ردیابی بازدهی سرمایه، بررسی اجرای کمپین ها و داده های موجود در سی آر ام که برای ارائه بهتر کمپین های بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرند از جمله مهمترین استفاده هایی است که این واحد می تواند از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری داشته باشد. 

سایر واحدها مانند IT، مالی و منابع انسانی نیز در حدود 20-25% از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری استفاده می کنند. واحد IT  اغلب به جهت استقرار CRM، به روز رسانی (در زمینه نصب نرم افزار CRM) و یکپارچگی با سایر نرم افزار ها است که با آن در تعامل است. واحد مالی به طور خاص نیازمند دسترسی به سوابق فاکتور های مشتریان و قرارداد هایی است که می توانند در CRM ذخیره شوند. همچنین این واحد از داده های پیش بینی شده بر اساس روند فروش جاری که در گزارشات سی آر ام موجود است می تواند استفاده کند. منابع انسانی حرفه ای ممکن است از نوشته ها و داده های تماسی این نرم افزار برای ردیابی اجرا و بهره وری کارمندان سایر واحدها مانند فروش یا یازاریابی استفاده کنند و یا ممکن است از این نرم افزار در زمینه پیگیری درخواست های شغلی و داوطلبان بهره مند شوند (به جای آنکه از سیستمی متفاوت خصوصا برای استخدام استفاده کنند). 


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۲/۰۷
  • ۱۱۱۷ نمایش
  • ali Moradi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی